Tuesday, 26 May 2015

AKHBAR TENTANG PENGANGKUTAN AWAM.





KUANTAN 26 Nov. - Perkhidmatan bas henti-henti terbaharu, RapidKuantan yang bakal memulakan operasi pada 1 Disember ini dijangka mampu menarik lebih ramai penumpang kerana mempunyai pelbagai ciri keselamatan dan mesra pengguna semua golongan.

Ketua Pegawai Operasi (Bahagian Operasi Bas) Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras Sdn. Bhd. (Rapid), Mohd. Azam Omar berkata, bas bersaiz 10.7 meter panjang itu mempunyai transmisi automatik dengan enam kelajuan yang direka menggunakan teknologi Sweeden.

Tambahnya, kenderaan itu turut mempunyai lantai yang rendah bagi memudahkan golongan orang kurang upaya (OKU) berkerusi roda menggunakan perkhidmatan berkenaan dengan selesa.

"Bas berkenaan berupaya direndahkan hingga 254 milimeter dari lantai ke tanah bagi kemudahan OKU, warga emas dan kanak-kanak.

"Saiznya yang lebih pendek berbanding bas biasa iaitu 12 meter juga direka khas bagi memudahkan pergerakan kenderaan itu di kawasan perumahan dan jalan di dalam bandar," katanya kepada pemberita selepas Majlis Pelepasan Bas RapidKuantan ke Kuantan di Depoh Sentul, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Menurut Mohd. Azam, selain pemasangan lima kamera litar tertutup (CCTV), bas RapidKuantan dilengkapi penunjuk arah digital (LED) di bahagian depan, sisi dan belakang bas.

"Paparan digital pemberitahuan lokasi bas akan berhenti dan pengumuman lokasi bas juga disediakan bagi memudahkan penumpang terutama yang mempunyai masalah penglihatan dan pendengaran.

"Bagi keselamatan penumpang, pintu bas hanya terbuka apabila bas berhenti dan tidak akan tertutup dan bergerak jika terdapat halangan seperti penumpang berdiri di pintu," katanya.

Beliau memberitahu, sebanyak 64 pemandu akan memulakan tugas serentak dengan 32 bas.

Dalam pada itu, selain bas berteknologi tinggi, selamat dan selasa, katanya, pemandu juga merupakan dalam kalangan mereka yang terlatih dan berpengalaman.

Sementara itu, Pengarah Kumpulan Divisyen Bas Prasarana, Zohari Sulaiman berkata, setiap pemandu menjalani latihan komprehensif selama enam bulan termasuk metodologi pemanduan yang baik, berhemah dan mesra pelanggan.

"Kami turut menekankan beberapa aspek kemahiran berkomunikasi seperti perkhidmatan dengan budaya cemerlang, rawatan pertolongan cemas di samping memberi penekanan mengenai elemen integriti dan akauntabiliti.

"Modul latihan kami gunakan termasuk di RapidKL dan RapidPenang adalah diiktiraf kerajaan, sekali gus memberi keyakinan membuka kemudahan latihan ini kepada operator bas lain," katanya.

Tambah Zohari, sebagai permulaan, RapidKuantan akan beroperasi di depot sementara iaitu di Semambu di sini bagi melancarkan operasi harian.

Sementara itu, Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, beliau berharap dengan wujudnya perkhidmatan berkenaan, masalah berkaitan pengangkutan awam di bandar dapat diperkemaskan serta diselesaikan terutama membabitkan masa dan kekerapan perkhidmatan tersebut.

"Saya berharap Rapid Kuantan dapat menyelesaikan masalah pengangkutan di bandar Kuantan dengan memberi tumpuan kepada kecekapan dalam mengendalikan perkhidmatan tersebut.

"Masalah utama yang sering dihadapi orang ramai ialah kekerapan dan masa tidak menentu sehingga menyukarkan mereka kerana terpaksa mencari kenderaan lain sebagai alternatif," katanya.



Sumber: http://ww1.utusan.com.my/utusan/Pahang/20121127/wp_01/Transformasi-pengangkutan-awam



No comments:

Post a Comment