Tuesday 26 May 2015

LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENINGKATKAN PENGGUNAAN PENGANGKUTAN AWAM



1) Pendidikan Sejak Kecil

Pendidikan sejak daripada kecil adalah penting untuk memujuk jiwa warganegara Malaysia untuk menggunakan pengangkutan awam. Dalam konteks ini, ibu bapa dan pihak sekolah memainkan peranan yang penting memandangkan kanak-kanak banyak meluangkan masa bersama mereka. Ibu bapa dan pihak sekolah sepatutnya mendidik kanak-kanak untuk menggunakan pengangkutan awam dan menyenaraikan pelbagai kelebihan menggunakan pengangkutan awam kepada mereka.

2) Hiburan Dalam Pengangkutan Awam

Langkah yang kedua adalah pihak kerajaan seharusnya meletakkan hiburan dalam pengangkutan awam seperti pemasangan televisyen ataupun radio. Hiburan ini sepatutnya diletakkan bukan sahaja di dalam bas ekspres, tetapi patut dipasang di dalam LRT, komuter dan monorel juga. Hal ini boleh menceriakan pejalanan para pengguna. Pemasangan ini bukan sahaja boleh menghiburkan, tetapi turut boleh meningkatkan nilai patriotisme di dalam diri para pengguna sekiranya iklan-iklan mengenai negara yang menarik dipasang. Namun, hiburan seperti televisyen dinasihatkan tidak diletakkan di kawasan yang boleh mencapai penglihatan pemandu, agar pemandu tidak ikut tertarik dan hilang fokus.

3) Sistem Tiket Bersepadu

Menurut satu kajian yang dibuat dalam kalangan rakyat, banyak pihak mengatakan bahawa kepelbagaian sistem tiket untuk menggunakan rangkaian perkhidmatan awam yang berlainan telah mengurangkan minat mereka untuk bergerak dari tempat asal ke destinasi lain dengan penukaran rangkaian perkhidmatan awam. Oleh itu, kerajaan haruslah melaksanakan sistem tiket bersepadu dengan harga yang mampu dibeli oleh orang ramai khususnya mereka yang berpendapatan rendah supaya dapat menggalakkan orang ramai menggunakan pengangkutan awam. Kerajaan haruslah menubuhkan sebuah Lembaga Pengangkutan Awam (PTA) untuk menguruskan pengangkutan awam di negara kita. Pertubuhan tersebut dapat mempercepat proses perlaksanaan sistem tiket bersepadu yang masih dalam peringkat kajian. Selain itu, kerajaan juga harus mengambil contoh pelaksanaannya di negara barat seperti di Melbourne, Australia. Di Melborune penumpang hanya perlu membeli satu tiket pada kos yang rendah untuk menaiki kereta api atau menaiki bas. Hal ini bertepatan dengan peribahasa “serampang dua mata”. Pendekataan ini bukan sahaja dapat menjimatkan wang golongan yang kurang berupaya tetapi juga dapat memudahkan rakyat untuk mengatur pejalanan laluan harian mereka. Jadi jikalau sistem tiket bersepadu ini dapat direalisasikan, jumlah penumpang pastilah dapat mencapai sasaran yang telah diramalkan oleh pengendali pengangkutan awam.

Sumber: http://bmpmrspm.blogspot.com/2009/09/langkah-untuk-menggalakkan-orang-ramai.html

No comments:

Post a Comment