Kejayaan pembangunan di Malaysia dapat dibanggakan dengan
bermulanya sebagai negara
berasaskan pertanian, seterusnya berkembang menjadi sebuah
negara yang dinamik dan
kepelbagaian ekonomi. Negara kita kini berada dalam keadaan
kritikal kerana persekitaran
ekonomi global yang tidak menentu. Oleh itu, Malaysia perlu
menyusun strategi baharu
untuk terus maju.
Walaupun begitu, matlamat pembangunan negara tetap berani
dan bercita-cita tinggi.
Matlamat tersebut merangkum aspek pertumbuhan sosial dan
ekonomi, komprehensif, dan
mampan. Dalam konteks semasa, hal ini dikatakan sebagai
usaha gigih ke arah mencapai
status negara berpendapatan tinggi dengan memastikan
pembangunan secara menyeluruh.
Penyediaan sistem pengangkutan awam darat kelas pertama yang
berkesan merupakan
tunjang utama dalam menyokong aspirasi ini, seperti
menyediakan pergerakan kepada rakyat
dan barangan, membolehkan akses kepada pekerjaan, pendidikan
dan hiburan, dan
menghubungkan kawasan bandar dan luar bandar. Elemen-elemen
ini bukan sahaja penting
dalam pertumbuhan ekonomi, malah perkongsian manfaat ekonomi
yang menyeluruh.
TRANSFORMASI PENGANGKUTAN AWAM DARAT MENYOKONG
AGENDA TRANSFORMASI NEGARA
Transformasi pengangkutan awam darat dinyatakan dalam agenda
transformasi negara secara
keseluruhan yang dipandu oleh Program Transformasi Kerajaan
(GTP), Program
Transformasi Ekonomi (ETP) dan Rancangan Malaysia Ke-10
(RMK-10). Semua program
tersebut bermatlamat merealisasikan aspirasi dari segi
sosioekonomi di bawah Wawasan
2020.
Oleh itu, Rancangan Induk Pengangkutan Awam Darat Negara
(Rancangan Induk Negara) ini
bertujuan menyokong usaha Malaysia ke arah menjadi sebuah
negara berpendapatan tinggi
dengan menyediakan transformasi pengangkutan awam darat
berimpak tinggi. Rancangan
tersebut menyediakan strategi yang komprehensif bagi
mencapai visi untuk menjadikan
pengangkutan awam darat sebagai pilihan mobiliti rakyat
menjelang tahun 2030.
PENGANGKUTAN AWAM DARAT SEBAGAI PILIHAN MOBILITI RAKYAT
Rancangan Induk Negara menetapkan siri tindakan yang akan
meningkatkan penggunaan
pengangkutan awam darat di Malaysia. Objektifnya ialah
mencapai perkongsian mod
pengangkutan awam darat sebanyak 40 peratus di kawasan
bandar, meningkatkan akses di
kawasan luar bandar yang kurang liputan, serta meningkatkan
kesalinghubungan antara
kawasan.
Bagi mencapai objektif tersebut, Rancangan Induk Negara menumpukan
perhatian kepada
langkah untuk meningkatkan kesalinghubungan, tahap
perkhidmatan dan keselesaan,
memendekkan tempoh perjalanan, serta memastikan kemampanan
sistem pengangkutan
awam darat.
Dasar makro dan prinsip dalam Rancangan Induk Negara menjadi
panduan kepada semua
inisiatif yang akan dilaksanakan oleh pelbagai agensi dan
pihak berkuasa di seluruh negara.
2 .Secara keseluruhannya, inisiatif ini akan menyediakan
penyelesaian bersepadu kepada isu
pengangkutan awam darat seluruh negara.
SISTEM PENGANGKUTAN AWAM DARAT KELAS PERTAMA
MENYUMBANG KEPADA PEMBANGUNAN SOSIAL DAN EKONOMI
Data terdahulu di Malaysia dan seluruh dunia menunjukkan
korelasi antara pertumbuhan
Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dengan peningkatan
mobiliti berikutan peningkatan
dalam jumlah kependudukan, pekerjaan dan aktiviti ekonomi
yang mempunyai keperluan
mobiliti yang lebih tinggi. Dalam konteks ini, sistem
pengangkutan awam darat kelas pertama
penting dalam mencapai matlamat seperti yang digariskan
dalam ETP kerana enam peratus
pertumbuhan tahunan atau 3.3 juta pekerjaan baharu akan
dijanakan menjelang tahun 2020.
Permintaan perjalanan kenderaan meningkat daripada 13 juta
perjalanan sehari pada 1991
kepada 40 juta pada tahun 2010. Unjuran trend di Malaysia
menunjukkan, angka ini dijangka
akan mencecah sehingga 133 juta pada 20301
. Dengan pembandaran dijangka mencapai 70
peratus menjelang 2020, terdapat keperluan untuk menyediakan
aliran yang cekap dan lancar,
yang seterusnya membolehkan pertumbuhan kawasan bandar baru
melalui peningkatan
sambungan.
Pengangkutan awam darat memainkan peranan yang penting
sebagai pemangkin dalam
memacu dan membentuk pertumbuhan ekonomi bagi memenuhi
permintaan yang semakin
meningkat. Penyediaan perkhidmatan pengangkutan awam darat
yang berkesan berpotensi
untuk membuka kelompok pertumbuhan bandar baharu,
meningkatkan daya tarikan
kelompok bandar sedia ada, serta memacu pembaharuan bandar.
Terdapat kesan limpahan yang positif akibat daripada
pertambahan aktiviti ekonomi yang
dibangunkan hasil pembangunan sistem rangkaian pengangkutan
awam darat yang maju yang
menghasilkan peluang pekerjaan dan perniagaan dalam ekonomi
tempatan dengan kerjasama
industri lain, seperti pengiklanan, peruncitan dan
pembangunan hartanah.
Malaysia telah menunjukkan peningkatan yang mendadak dalam
pemilikan kereta dan
motosikal di seluruh negara. Peningkatan ini membuktikan
bahawa negara kita semakin
maju. Walaupun secara jelasnya persekitaran semasa di negara
kita memperlihatkan
penggunaan kenderaan persendirian sebagai alternatif
penyelesaian kepada mobiliti,
kemampanan dan keterangkuman pembangunan ekonomi dan sosial,
rakyat tidak boleh terus
bergantung pada kenderaan persendirian. Secara amnya,
penggunaan pengangkutan awam
lebih berpatutan dan dapat mengurangkan kesesakan lalu
lintas, sekali gus dapat menangani
masalah pencemaran akibat daripada penggunaan kenderaan
persendirian di jalan raya. Hal
ini memberikan penekanan kepada peranan sistem pengangkutan
awam darat agar dapat
memenuhi keperluan mobiliti dan kesalinghubungan yang
berkaitan rapat dengan agenda
pembangunan sosial dan ekonomi.
SISTEM PENGANGKUTAN AWAM DARAT MALAYSIA TELAH
BERKEMBANG MENGIKUT MASA
Kemajuan penyediaan pengangkutan awam darat penting untuk
diambil kira kerana
kepentingan pengangkutan awam darat secara keseluruhan dalam
agenda pembangunan
negara. Pembangunan infrastruktur telah menyumbangkan
peningkatan yang kukuh kepada
penumpang serta menawarkan penyelesaian pengangkutan awam
darat berimpak tinggi
1 Sumber: Highway Network Development Plan, 2007 (ramalan
tanpa mengambilkira kapasiti dan pengawal
seliaan)
3 kepada keperluan mobiliti. Hal ini terbukti dengan adanya
peningkatan kecanggihan
rangkaian dan perkhidmatan pengangkutan awam darat serta
peningkatan kesalinghubungan
antara pusat bandar melalui penyediaan perkhidmatan rel
transit aliran ringan (LRT),
monorel, KTM dan bas henti-henti. Selain itu, terdapat juga
peningkatan kesalinghubungan
pengangkutan awam darat antara wilayah yang berbeza di seluruh
negara. Permintaan pada
tahun 2010 bagi rel antara bandar berjumlah 4.2 juta orang
dan terdapat lebih daripada 8,000
perkhidmatan bas ekspres setiap hari.
Cadangan projek pengangkutan, seperti sambungan laluan LRT,
Mass Rapid Transit (MRT)
dan Bus Rapid Transit (BRT), akan meningkatkan sistem
pengangkutan awam darat di
Malaysia ke tahap yang lebih tinggi dengan memberikan akses
kepada rakyat Malaysia
melalui penyediaan infrastruktur dan perkhidmatan
pengangkutan awam darat yang terbaik di
dunia.
No comments:
Post a Comment