Wednesday, 1 July 2015

LANGKAH SETERUSNYA KE ARAH MENCAPAI VISI 2020


Kejayaan pembangunan di Malaysia dapat dibanggakan dengan bermulanya sebagai negara
berasaskan pertanian, seterusnya berkembang menjadi sebuah negara yang dinamik dan
kepelbagaian ekonomi. Negara kita kini berada dalam keadaan kritikal kerana persekitaran
ekonomi global yang tidak menentu. Oleh itu, Malaysia perlu menyusun strategi baharu
untuk terus maju.
Walaupun begitu, matlamat pembangunan negara tetap berani dan bercita-cita tinggi.
Matlamat tersebut merangkum aspek pertumbuhan sosial dan ekonomi, komprehensif, dan
mampan. Dalam konteks semasa, hal ini dikatakan sebagai usaha gigih ke arah mencapai
status negara berpendapatan tinggi dengan memastikan pembangunan secara menyeluruh.
Penyediaan sistem pengangkutan awam darat kelas pertama yang berkesan merupakan
tunjang utama dalam menyokong aspirasi ini, seperti menyediakan pergerakan kepada rakyat
dan barangan, membolehkan akses kepada pekerjaan, pendidikan dan hiburan, dan
menghubungkan kawasan bandar dan luar bandar. Elemen-elemen ini bukan sahaja penting
dalam pertumbuhan ekonomi, malah perkongsian manfaat ekonomi yang menyeluruh.

TRANSFORMASI PENGANGKUTAN AWAM DARAT MENYOKONG
AGENDA TRANSFORMASI NEGARA

Transformasi pengangkutan awam darat dinyatakan dalam agenda transformasi negara secara
keseluruhan yang dipandu oleh Program Transformasi Kerajaan (GTP), Program
Transformasi Ekonomi (ETP) dan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10). Semua program
tersebut bermatlamat merealisasikan aspirasi dari segi sosioekonomi di bawah Wawasan
2020.
Oleh itu, Rancangan Induk Pengangkutan Awam Darat Negara (Rancangan Induk Negara) ini
bertujuan menyokong usaha Malaysia ke arah menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi
dengan menyediakan transformasi pengangkutan awam darat berimpak tinggi. Rancangan
tersebut menyediakan strategi yang komprehensif bagi mencapai visi untuk menjadikan
pengangkutan awam darat sebagai pilihan mobiliti rakyat menjelang tahun 2030.

PENGANGKUTAN AWAM DARAT SEBAGAI PILIHAN MOBILITI RAKYAT

Rancangan Induk Negara menetapkan siri tindakan yang akan meningkatkan penggunaan
pengangkutan awam darat di Malaysia. Objektifnya ialah mencapai perkongsian mod
pengangkutan awam darat sebanyak 40 peratus di kawasan bandar, meningkatkan akses di
kawasan luar bandar yang kurang liputan, serta meningkatkan kesalinghubungan antara
kawasan.
Bagi mencapai objektif tersebut, Rancangan Induk Negara menumpukan perhatian kepada
langkah untuk meningkatkan kesalinghubungan, tahap perkhidmatan dan keselesaan,
memendekkan tempoh perjalanan, serta memastikan kemampanan sistem pengangkutan
awam darat.
Dasar makro dan prinsip dalam Rancangan Induk Negara menjadi panduan kepada semua
inisiatif yang akan dilaksanakan oleh pelbagai agensi dan pihak berkuasa di seluruh negara.
2 .Secara keseluruhannya, inisiatif ini akan menyediakan penyelesaian bersepadu kepada isu
pengangkutan awam darat seluruh negara.

SISTEM PENGANGKUTAN AWAM DARAT KELAS PERTAMA
MENYUMBANG KEPADA PEMBANGUNAN SOSIAL DAN EKONOMI

Data terdahulu di Malaysia dan seluruh dunia menunjukkan korelasi antara pertumbuhan
Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dengan peningkatan mobiliti berikutan peningkatan
dalam jumlah kependudukan, pekerjaan dan aktiviti ekonomi yang mempunyai keperluan
mobiliti yang lebih tinggi. Dalam konteks ini, sistem pengangkutan awam darat kelas pertama
penting dalam mencapai matlamat seperti yang digariskan dalam ETP kerana enam peratus
pertumbuhan tahunan atau 3.3 juta pekerjaan baharu akan dijanakan menjelang tahun 2020.
Permintaan perjalanan kenderaan meningkat daripada 13 juta perjalanan sehari pada 1991
kepada 40 juta pada tahun 2010. Unjuran trend di Malaysia menunjukkan, angka ini dijangka
akan mencecah sehingga 133 juta pada 20301
. Dengan pembandaran dijangka mencapai 70
peratus menjelang 2020, terdapat keperluan untuk menyediakan aliran yang cekap dan lancar,
yang seterusnya membolehkan pertumbuhan kawasan bandar baru melalui peningkatan
sambungan.
Pengangkutan awam darat memainkan peranan yang penting sebagai pemangkin dalam
memacu dan membentuk pertumbuhan ekonomi bagi memenuhi permintaan yang semakin
meningkat. Penyediaan perkhidmatan pengangkutan awam darat yang berkesan berpotensi
untuk membuka kelompok pertumbuhan bandar baharu, meningkatkan daya tarikan
kelompok bandar sedia ada, serta memacu pembaharuan bandar.
Terdapat kesan limpahan yang positif akibat daripada pertambahan aktiviti ekonomi yang
dibangunkan hasil pembangunan sistem rangkaian pengangkutan awam darat yang maju yang
menghasilkan peluang pekerjaan dan perniagaan dalam ekonomi tempatan dengan kerjasama
industri lain, seperti pengiklanan, peruncitan dan pembangunan hartanah.
Malaysia telah menunjukkan peningkatan yang mendadak dalam pemilikan kereta dan
motosikal di seluruh negara. Peningkatan ini membuktikan bahawa negara kita semakin
maju. Walaupun secara jelasnya persekitaran semasa di negara kita memperlihatkan
penggunaan kenderaan persendirian sebagai alternatif penyelesaian kepada mobiliti,
kemampanan dan keterangkuman pembangunan ekonomi dan sosial, rakyat tidak boleh terus
bergantung pada kenderaan persendirian. Secara amnya, penggunaan pengangkutan awam
lebih berpatutan dan dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas, sekali gus dapat menangani
masalah pencemaran akibat daripada penggunaan kenderaan persendirian di jalan raya. Hal
ini memberikan penekanan kepada peranan sistem pengangkutan awam darat agar dapat
memenuhi keperluan mobiliti dan kesalinghubungan yang berkaitan rapat dengan agenda
pembangunan sosial dan ekonomi.

SISTEM PENGANGKUTAN AWAM DARAT MALAYSIA TELAH
BERKEMBANG MENGIKUT MASA

Kemajuan penyediaan pengangkutan awam darat penting untuk diambil kira kerana
kepentingan pengangkutan awam darat secara keseluruhan dalam agenda pembangunan
negara. Pembangunan infrastruktur telah menyumbangkan peningkatan yang kukuh kepada
penumpang serta menawarkan penyelesaian pengangkutan awam darat berimpak tinggi

1 Sumber: Highway Network Development Plan, 2007 (ramalan tanpa mengambilkira kapasiti dan pengawal
seliaan)
3 kepada keperluan mobiliti. Hal ini terbukti dengan adanya peningkatan kecanggihan
rangkaian dan perkhidmatan pengangkutan awam darat serta peningkatan kesalinghubungan
antara pusat bandar melalui penyediaan perkhidmatan rel transit aliran ringan (LRT),
monorel, KTM dan bas henti-henti. Selain itu, terdapat juga peningkatan kesalinghubungan
pengangkutan awam darat antara wilayah yang berbeza di seluruh negara. Permintaan pada
tahun 2010 bagi rel antara bandar berjumlah 4.2 juta orang dan terdapat lebih daripada 8,000
perkhidmatan bas ekspres setiap hari.
Cadangan projek pengangkutan, seperti sambungan laluan LRT, Mass Rapid Transit (MRT)
dan Bus Rapid Transit (BRT), akan meningkatkan sistem pengangkutan awam darat di
Malaysia ke tahap yang lebih tinggi dengan memberikan akses kepada rakyat Malaysia
melalui penyediaan infrastruktur dan perkhidmatan pengangkutan awam darat yang terbaik di
dunia.


Sumber:http://www.spad.gov.my/sites/default/files/deraf-rancangan-induk-pengangkutan-awam-darat-negara.pdf

No comments:

Post a Comment