Wednesday, 1 July 2015

PENGANGKUTAN AWAM PADA MASA HADAPAN

MELAKA 9 Jan. - Dalam kesibukan negara untuk mencapai status negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020, pelbagai aspek terus diberi perhatian serius oleh kerajaan bagi menyokong sektor pembangunan agar seimbang dengan keperluan masyarakat setempat dan alam sekitar.

Tidak ketinggalan dalam aspek kemudahan pengangkutan awam, pendekatan penggunaan teknologi hijau yang telah digunakan di kebanyakan negara maju dilihat mampu dijadikan contoh bagi Malaysia untuk menjayakan hasrat tersebut.

Pengangkutan awam seperti bas yang dijanakan sepenuhnya dengan kuasa elektrik antara contoh kemudahan yang berpotensi dilaksanakan di negara ini dalam masa terdekat malah berupaya dijadikan pengangkutan awam masa hadapan.

Penggunaan bas elektrik dalam pengangkutan awam turut dilihat mampu membantu negara mencapai sasaran pengurangan penghasilan karbon dan sekali gus mengurangkan kadar pencemaran udara.

Menyedari kepentingan itu, Panorama Melaka Sdn. Bhd. (Panorama) bersama syarikat AMDAC (M) Sdn. Bhd. membawa masuk teknologi bas elektrik dari China dalam usaha merealisasikan amalan teknologi hijau secara lebih meluas.

Bas elektrik pertama di negara ini dikenali Bas Elektrik Melaka yang dikeluarkan oleh syarikat Automotif BYD Berhad (BYD) dari Shenzhen, China telah mula digunakan di Amerika Syarikat, Belanda, China, Hong Kong dan beberapa negara maju lain sejak 2010.

Malah kebaikan dan kesan positif dihasilkan melalui penggunaannya termasuk tiada pencemaran udara dan membantu mengekalkan keadaan alam sekitar yang bersih menjadikan kenderaan ini sebagai pilihan ideal untuk negara ini.

Dari segi reka bentuknya, bas berukuran 12 meter panjang, 2.5 meter lebar dan 3.5 meter tinggi ini mampu memuatkan sehingga 30 penumpang duduk dan 20 penumpang berdiri pada satu-satu masa.

Menggunakan kuasa bateri jenis Iron-Phosphate (Fe bateri) yang tidak mudah terbakar berkapasiti 324 kilowatt, bas ini mengambil masa selama enam jam untuk dicas penuh dan mampu digunakan bagi jarak sehingga 300 kilometer sekali cas.

Bas ini dilengkapi dengan sistem BMS untuk pemantauan voltan dan suhu setiap bateri bagi tujuan keselamatan dan keseimbangan.

Bagi peringkat percubaan ini, hanya terdapat satu stesen pengecas bas elektrik terdapat di Melaka iaitu di Melaka Sental.

Dari segi keselesaan pula, penggunaan bas ini jauh lebih selesa, bersih serta lebih senyap berbanding bas biasa dengan enjin diesel.

Sistem pendingin hawa dalam bas ini mampu berfungsi dan memberi kuasa sepenuhnya disebabkan kuasa gerakan bas ini hanya menggunakan sistem putaran motor (rottary motor) dan tidak menggunakan piston.

Sistem ini akan mengekalkan keadaan sejuk dalam bas terutamanya pada waktu tengah hari yang seterusnya menambah lagi keselesaan.

Selain itu, bas elektrik ini turut mampu memberi keselesaan dan mesra orang kurang upaya (OKU) dengan tersedianya satu ruang khas bagi pengguna berkerusi roda.

Lebih menarik, sistem suspensi hidraulik pada bas ini membolehkan kenderaan ini disengetkan serta laluan tambahan bagi memudahkan penumpang OKU membawa naik kerusi roda mereka dengan lebih mudah.

Dari aspek keselamatan pula, bas yang mampu mencapai had kelajuan sehingga 250 kilometer sejam (km/j) ini telah dihadkan kelajuannya kepada 70 km/j bagi menjamin keselamatan dan disesuaikan dengan penggunaan di dalam bandar.

Malah kesemua cermin sisi bas ini boleh dijadikan pintu kecemasan dengan keseluruhannya terdapat 11 laluan bagi memudahkan penumpang keluar jika berlaku nahas berbanding hanya satu atau pintu kecemasan pada bas biasa.

Ia turut dilengkapi dengan kamera litar tertutup (CCTV) di pintu dan tempat duduk belakangnya bagi memudahkan pemandu melihat keadaan di bahagian belakang selain dapat sentiasa memantau pergerakan turun naik penumpang.

Pengarah AMDAC (M) Sdn. Bhd, Lai Jin Yong berkata, kos pengoperasian bas ini adalah lebih rendah berbanding bas biasa malah tidak memerlukan penyelenggaraan berkala yang menelan kos tinggi.

“Walau pun harganya tinggi iaitu mencecah RM1.35 juta sebuah, kita yakin penggunaan bas ini mampu memberi penjimatan jangka panjang ditambah potensinya dalam mengurangkan pencemaran.

“Perkhidmatan bas ini juga dijangka lebih meluas dalam masa lima hingga 10 tahun memandangkan kesan positif seperti yang dilihat di negara yang telah lama menggunakannya," katanya ketika ditemui di Melaka Sentral di sini.

Sementara itu, Pemangku Pengurus Besar Panorama, Mohd. Saleh Jusman berkata, bas yang kini dalam proses percubaan ini dijangka mula beroperasi sepenuhnya di Melaka menjelang September ini.

Menurutnya, beberapa laluan telah dikenal pasti merangkumi kawasan bandar raya dan jika segalanya berjalan lancar, sebanyak lapan hingga 10 buah bas akan disediakan bagi memulakan operasinya tidak lama lagi.

“Sebagai sebuah bandar raya warisan dunia, kerajaan negeri dan Panorama begitu komited dan serius untuk melaksanakan operasi bas elektrik di negeri ini dalam menyokong matlamat bandar raya hijau serta mengekalkan alam sekitar yang bersih," katanya.


 Sumber:http://ww1.utusan.com.my/utusan/Selatan/20140110/ws_03/Pengangkutan-awam-masa-hadapan

Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/Selatan/20140110/ws_03/Pengangkutan-awam-masa-hadapan#ixzz3eiEIOQd8


© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment