i.Keadaan Semasa
Perkhidmatan rel telah menjadi faktor yang penting dalam
pengangkutan awam di Kuala Lumpur semenjak pembukaan Transit Aliran Ringan
(LRT) Sistem 1, Sistem Transit Aliran Ringan Sdn Bhd (STAR) pada tahun 1996 dan
kemudiannya LRT Sistem II atau Projek Usaha Sama Transit Ringan Automatik
(PUTRA) pada tahun 1998. Kesemuanya menyediakan kira-kira 50 kilometer
rangkaian rel dengan 40 stesen. Sebagai tambahan, people mover rapid transit
(PRT), satu sistem monorel yang baru disiapkan, menyediakan perkhidmatan untuk
kawasan pejabat dan perdagangan lain yang utama di Pusat Bandar Raya. Monorel
yang mempunyai jarak perjalanan sejauh 10 kilometer dengan 10 stesen berperanan
sebagai penggerak orang ramai di Pusat Bandar Raya yang beroperasi di landasan
bertingkat.
Express Rail Link (ERL), satu sistem rel berkelajuan tinggi,
menghubungkan KL Sentral dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
Perhentian ERL di KL Sentral berfungsi sebagai sebuah terminal lapangan terbang
bandar bagi KLIA. Di Stesen KL Sentral, kemudahan antara mod sedang disediakan
bersama Komuter KTM, PRT dan LRT Sistem II, yang membolehkan pengguna bertukar
mod transit ke pelbagai destinasi.
Peningkatan taraf perkhidmatan rel KTMB dan operasi Komuter
KTM telah menambah kirakira 137 kilometer perkhidmatan rel di antara Rawang -
Seremban dan Sentul - Port Kelang melalui 39 stesen dan perhentian.
Perkhidmatan komuter ini dapat menarik sebahagian besar keperluan perjalanan
harian jarak jauh di antara Kuala Lumpur dan pinggir bandar.
ii.Isu
Penggunaan LRT dan komuter semakin menggalakkan. Walau
bagaimanapun, penggunaan yang optimum masih belum tercapai kerana:
• Kemudahan pertukaran di stesen-stesen tidak mencukupi
termasuk tempat letak kereta dan motosikal dan penghubung pejalan kaki;
• Kurang integrasi antara stesen-stesen berasaskan rel; dan
• Perkhidmatan sokongan yang tidak memuaskan termasuk
kekurangan kekerapan bas pengantara dan liputan perkhidmatan.
sumber : http://www.dbkl.gov.my/pskl2020/malay/pengangkutan/index.htm
No comments:
Post a Comment