APAKAH benar ramai di antara kita tidak menghiraukan
pencemaran alam di
sekeliling kita? Itulah sebabnya kebanyakan penduduk negara
ini tidak
prihatin, malah tidak mengendahkan pelbagai usaha dilakukan
pihak berkuasa
untuk memelihara alam sekitar.
Salahkah anggapan bahawa rakyat negara ini pada
keseluruhannya tidak
dapat menghayati kehendak alam sekeliling dan sukar memahami
bahawa
tindak-tanduk mereka walaupun dianggap remeh, jika dibiar
berleluasa boleh
mencemari alam semula jadi.
Tidak hairanlah jika ada jiran kita sendiri terus membakar
sampah di
halaman rumah, membuang sisa dapur ke dalam longkang di tepi
rumah atau
membiarkan sampah-sarap di merata-rata. Kita juga amat
kurang komitmen
dalam usaha mengitar semula pelbagai barang yang sudah digunakan.
Jika ada sekali pun di kalangan kita yang lebih prihatin dan
menegur
jiran membakar sampah, tidak mustahil mereka ini diherdik:
"Bakar sikit
saja takkan boleh mencemar keadaan sekeliling."
Bagaimana pula dengan pelbagai jabatan dan agensi kerajaan
termasuk,
pihak berkuasa tempatan serta sektor swasta seperti
pengilang, pengusaha
dan pelbagai syarikat kecil, sederhana dan besar? Apakah
semuanya prihatin
terhadap usaha memelihara alam sekeliling?
Sedihnya tidak banyak di antara pengusaha dan syarikat, mahu
pun orang
ramai yang mempunyai kesedaran terhadap pentingnya
persekitaran alam
dipelihara supaya tidak tercemar. Ramai seolah-olah tidak
menghiraukan
kualiti kehidupan mereka sendiri hanya kerana pentingkan
keuntungan jangka
pendek.
Keadaan ini amat berbeza dengan rakyat dan syarikat di
negara maju yang
umumnya sedar tanggungjawab mereka terhadap persekitaran dan
betapa
pentingnya memelihara kualiti kehidupan.
Tidak hairanlah di negara kita pelbagai syarikat pembuat,
pengusaha,
pemaju dan sebagainya akan mematuhi peraturan memelihara
alam sekitar
hanya bila ada pemantauan dan tindakan penguatkuasaan.
Biasanya mereka
akan mencari jalan untuk memintas segala peraturan yang ada
kerana tidak
ada kesedaran terhadap pentingnya alam sekitar tidak
dicemari.
Apa tidaknya kalau dilihat daripada pelbagai tindak-tanduk
pihak
berkenaan itu. Orang ramai yang mendiami tepi sungai terus
menganggap
sungai sebagai tempat membuang sampah. Kilang berterusan
membuang sisa
pepejal dan kimia ke dalam longkang atau sungai berdekatan.
Ada juga
kilang yang membakar bahan buangan pada sebelah malam
apabila tidak ada
usaha penguatkuasaan.
Pemaju pula terus memusnahkan persekitaran apabila
membangunkan kawasan
perumahan dengan menggondolkan tanah daripada segala
tumbuhan, tanpa
menyediakan tempat takungan supaya air hujan tidak terus
mengalir ke
sungai dan boleh menyebabkan banjir.
Demikian pula penempatan haram terus diusahakan hingga ke
kawasan hutan
simpan tanpa sekatan oleh mana-mana pihak berkuasa tempatan.
Kilang haram
juga dibiarkan terus beroperasi mencemari kawasan
persekitaran mereka
dengan membuang sisa ke dalam longkang atau sungai
berhampiran.
Usaha untuk membanteras keadaan begini biasanya dihalang
oleh pihak
tertentu yang berkepentingan, termasuk ahli politik yang kononnya
menganggap sebarang tindakan ke atas kilang haram itu boleh
menjejas
pekerjaan ramai pengundi mereka.
Jelas sekali kesedaran dan komitmen rakyat, pihak berkuasa
dan swasta
terhadap usaha memelihara alam sekitar supaya tidak terus
tercemar amat
berkurangan. Apa yang perlu dilakukan kerajaan ialah
berusaha memberikan
kesedaran secara berterusan kepada seluruh rakyat mengenai
pentingnya
persekitaran dipelihara dan tidak dimusnahkan.
Kerana kurangnya kesedaran inilah, persekitaran terus
dicemari dan
begitu banyak sungai di negara ini yang kini dilanda
pencemaran amat teruk
sehingga ada yang boleh dikatakan sudah `mati' seperti
Sungai Juru di
Seberang Prai, Sungai Seget di Johor Bahru dan Sungai Korok
di Alor Star,
manakala banyak pula yang lainnya sudah tidak lagi dapat
menampung
kehidupan ikan.
Ramai pula penduduk tidak memahami fungsi hutan paya dalam
pemeliharaan
ekosistem dan sumber laut. Jadi tidak hairan sudah berapa
banyak kawasan
paya bakau ditambak untuk dimajukan sebagai tapak hotel di
tepi laut atau
digunakan untuk ternakan udang.
Malah bukan saja hutan simpan yang hendak dimajukan, hutan
paya bakau
dan paya gambut yang menjadi sebahagian penting ekosistem
turut mahu
dimajukan oleh pemaju perumahan baik di Pulau Pinang, Kedah
atau Perak.
Pembangunan dengan menghapuskan hutan paya ini menjejaskan
keadaan laut
dan sumber di persekitarannya. Hanya kini dengan berlakunya
kemusnahan
beberapa kawasan pantai yang dipukul tsunami pada 26
Disember lalu, baru
ada kesedaran betapa pentingnya paya bakau dipelihara kerana
selain
daripada fungsinya memelihara ekosistem, ia juga boleh
menjadi benteng
untuk mengurangkan kesan pukulan ombak.
Di antara sungai yang teruk tercemar ialah Sungai Klang dan
anak
sungainya iaitu Sungai Bunus dan Sungai Gombak yang mengalir
merentasi
sebahagian besar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Akhbar
ini pada 2003
pernah berusaha untuk mendapatkan sokongan pelbagai pihak
kerajaan, swasta
dan orang ramai melaksanakan usaha untuk memulihara Sungai
Klang melalui
beberapa siri rencana mengenainya. Malangnya, usaha itu
tidak mendapat
sokongan dan keadaan Sungai Klang yang teruk tercemar
sedikit pun tidak
berubah.
Sungai Klang sebenarnya boleh menjadi penyeri ibu kota dan
digunakan
untuk kepentingan pelancongan seperti dilakukan di beberapa
negara luar
yang berjaya membersihkan sungai yang tercemar seperti
Sungai Singapura,
Sungai Thames (London), Sungai Hudson (New York) dan Sungai
Rhine
(Jerman). Apa yang diperlukan ialah komitmen dan kesungguhan
pihak
berkuasa untuk melakukannya.
Di Singapura misalnya, pemerintahnya bermula dengan mengenal
pasti punca
pencemaran yang terdiri daripada pelbagai kegiatan di
sepanjang sungai.
Dengan itu, ia menempatkan semula sekitar 26,000 keluarga
yang tinggal di
sepanjang tebing sungai ke rumah pangsa yang dibina
pemerintah.
Kira-kira 5,000 penjaja dipindahkan ke pusat jualan makanan,
kilang yang
dikenal pasti mencemarkan sungai berkenaan, dipindahkan ke
kawasan khas
perindustrian. Selain itu, lebih 200 tan sampah dikaut dari
sungai,
manakala lorong pejalan kaki di sepanjang sungai diadakan.
Kawasan
rekreasi juga dibina di sepanjang sungai, manakala pasir
diimport untuk
dijadikan `pantai' untuk semua. Usaha ini amat berjaya
dengan sungai itu
kini antara tarikan utama pelancongan.
Apakah usaha pembersihan begini tidak boleh dilakukan? Yang
perlu ialah
menyediakan senarai punca pencemaran dan selepas itu
tindakan dilakukan
secara tegas dan saksama. Jika ada kemahuan apa pun boleh
dilakukan.
Diharapkan dengan saranan Perdana Menteri, Datuk Seri
Abdullah Ahmad
Badawi, minggu lalu yang menghendaki sebuah konsortium
diwujudkan di
kalangan swasta untuk membersihkan ke tiga-tiga sungai itu,
usaha
berkenaan akan dapat dilakukan.
Sebenarnya, suatu projek pembersihan dan pemulihan Sungai
Klang pernah
dilancarkan pada 1990 antara Jabatan Pengairan dan Saliran
dengan
kerjasama Jabatan Alam Sekitar, Urusetia Perancangan Lembah
Klang dan
Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar ketika itu.
Projek berkenaan bertujuan membersih sungai daripada kotoran
sampah-
sarap dan kelodak serta memulih semula imej Sungai Klang
sebagai sumber
air bagi Lembah Klang. Bagaimanapun, projek itu gagal
mencapai matlamatnya
kerana kualiti airnya masih tidak dapat dipulihkan
lebih-lebih lagi
daripada sisa organik, sisa kimia, sisa terampai dan sisa
pepejal.
Apa pun, kini satu usaha drastik perlu dilakukan jika
ketiga-tiga sungai
yang merentasi Lembah Klang itu hendak dibersihkan.
Perkampungan di tebing
sungai seperti juga kilang, baik yang berlesen mahu pun yang
haram harus
dipindahkan. Mereka yang degil hendaklah dikenakan tindakan.
Satu siri penerangan juga harus diberikan kepada semua
supaya majoriti
akan bersimpati dengan usaha ini dan tidak lagi menganggap
ketiga-tiga
sungai berkenaan sebagai saluran membuang sampah dan sisa
perindustrian,
sisa pasar basah, bahan kumbahan yang tidak dirawat serta
sampah-sarap
kilang.
Kerajaan Selangor sudah membuat keputusan hendak mendapatkan
air dari
Pahang bagi menampung permintaan air bersih yang semakin
meningkat di
kawasan Lembah Klang berikutan pengalaman pahit yang melanda
kawasan itu
pada 1998 apabila bekalan air terpaksa dicatu untuk pengguna
di Lembah
Klang.
Ramai pencinta alam mengharapkan dengan usaha pemulihan itu,
Sungai
Klang akan dapat dijadikan sumber utama untuk menampung
keperluan bekalan
air di Lembah Klang. Kerajaan Selangor dengan itu tidak lagi
perlu
mendapatkan bekalan air mentah dari Sungai Pahang seperti
yang dirancang.
Ini bukan saja dapat menjimatkan perbelanjaan yang mencecah
lebih RM4
bilion, malah akan dapat menghindar daripada pencemaran alam
sekitar
sekiranya beberapa ampangan dan terowong sejauh 44 kilometer
tidak lagi
diperlukan.
sumber:www.doe.gov.my/library
No comments:
Post a Comment