Kuala Lumpur tanpa tempat letak kereta atau parkir yang
mencukupi bagi menampung peningkatan jumlah kenderaan yang memasuki ibu kota.
Memang ada tempat letak kereta di dalam bangunan sama ada di pusat
membeli-belah, pejabat dan hotel. Persoalannya masih belum mencukupi. Di
kawasan tanah lapang juga disediakan parkir. Kadar bayaran pula tidak sama. Bagi
kawasan lapang, kadarnya berbeza mengikut kawasan. Ada yang RM7 dan ada
sehingga RM10. Selama mana tempat letak kereta di kawasan lapang ini mampu
bertahan? Lambat laun, kawasan ini akan bertukar menjadi tapak binaan bangunan
yang menempatkan ruang niaga, pejabat atau kediaman. Maka semakin kecil ruang
untuk meletak kereta kecuali projek pembinaan turut membangunkan tempat letak
kereta bertingkat. Mengikut perancangan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)
sudah memulakan usaha untuk mengurangkan tempat letak kereta kepada tahap 70
peratus di kawasan atau bangunan berhampiran stesen pengangkutan awam.
Langkah ini bertujuan menggalakkan orang ramai menggunakan
sistem pengangkutan awam seperti sistem transit aliran ringan (LRT), My Rapid
Transit (MRT), bas RapidKL, komuter dan sebagainya. Di kawasan laluan MRT dan
perkhidmatan awam lain juga akan dibangunkan kemudahan 'park and ride'. Sejauh
mana langkah DBKL mengurangkan tempat letak kereta dan meningkatkan kemudahan
pengangkutan awam mampu menarik orang ramai mengelak daripada membawa kereta
memasuki ibu kota? Golongan mana yang benar-benar akan 'mematuhi arahan' untuk
mengelakkan kenderaan mereka memasuki ibu kota? Siapa pun mereka, golongan
pekerja atau peniaga, tidak ada kuasa yang mampu menyekat mana-mana pihak untuk
membawa kereta memasuki Kuala Lumpur. Jika ada peraturan sekali pun seperti
yang dilakukan di negara jiran seperti Singapura, sudah tentu undang-undang
atau peraturan itu akan dijadikan modal untuk menghentam pihak berkuasa. Sudah
menjadi lumrah sesetengah rakyat Malaysia yang akan membantah apa sahaja
peraturan yang sebenarnya bertujuan baik tetapi dianggap bakal menyekat
'kebebasan' mereka.
Ada sahaja alasan yang diberikan untuk mengukuhkan hujah
menentang segala peraturan yang diperkenalkan. Bagi sesetengah orang, peraturan
itu umpama 'hukuman' yang membebankan walaupun niat dan tujuannya untuk
kebaikan bersama. Akhirnya, undang-undang dan peraturan hanya tinggal tulisan
di atas kertas sehingga langkah-langkah penguatkuasaan sukar dilakukan.
Akhirnya apakah hasrat untuk mengurangkan kemasukan kenderaan ke ibu negara
akan menjadi kenyataan? Adakah langkah-langkah yang diambil mampu menggalakkan
orang ramai menggunakan pengangkutan awam? Segalanya terpulang kepada individu
berkenaan.
Banyak faktor yang akan mendorong sama ada mereka
menggunakan pengangkutan awam atau sebaliknya.
Pertamanya, mengambil kira kedudukan kewangan. Bagi yang
berpendapatan rendah, sudah tentu pilihan mereka sama ada menggunakan
pengangkutan awam yang murah seperti bas, LRT atau menggunakan motosikal. Bagi
yang berpendapatan sederhana dan mempunyai kemudahan seperti kereta atau
motosikal juga mempunyai pilihan untuk mengambil pendekatan yang sama tetapi
bergantung kepada beberapa faktor lain. Bagi yang hidup lebih senang, mereka
sudah tentu lebih selesa menggunakan kereta terus ke Kuala Lumpur walaupun
terpaksa berhadapan dengan kesesakan di samping menanggung beberapa kos
termasuk tol, minyak dan parkir.
Pengangkutan awam seperti LRT, komuter, MRT akan menjadi
pilihan jika perkhidmatannya memenuhi keperluan pengguna termasuk menyediakan
perkhidmatan yang cekap (tepat masa), selesa dan tambang yang berpatutan.
Ketika ini di sesetengah kawasan, pemilik kereta dibebankan dengan kos parkir
di stesen pengangkutan awam. Sebaik tiba di stesen destinasi, penumpang
berkenaan kemungkinan terpaksa mengeluarkan kos tambahan untuk ke tempat yang
dituju sekiranya tempat berkenaan terletak jauh dari stesen berkenaan. Lebih
sukar lagi jika tidak ada pengangkutan bas yang mampu memberi perkhidmatan ke
destinasi yang dituju.
Pilihan akhir mungkin teksi. Di sinilah yang menjadi faktor
sesetengah orang memilih untuk membawa kereta ke destinasi atau tempat kerja
walaupun terpaksa menghadapi kos minyak, tol dan parkir. Pengangkutan awam sokongan
amat penting supaya pengguna perkhidmatan rel tidak terbeban untuk sama ada ke
stesen atau meneruskan perjalanan dari stesen ke destinasi tertentu. Kekurangan
perkhidmatan sokongan ini akan terus mendorong orang ramai menggunakan kereta
sendiri untuk berurusan termasuk di kawasan-kawasan yang sudah mempunyai sistem
pengangkutan rel ini.
Pada masa yang sama, lebih menggusarkan apabila terdapat
ura-ura akan berlaku kenaikan tambang LRT dan teksi pada tahun depan. Sejauh
manakah kebenarannya? Apa yang pasti, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat
(SPAD) mengumumkan kadar tambang teksi yang baharu akan diketahui pada suku
pertama tahun depan. Kadar itu mengambil kira kos utiliti, penyelenggaraan dan
kos lain yang ditanggung oleh syarikat dan pemandu teksi.
Berapakah kadarnya? Pengerusi SPAD, Syed Hamid Albar
berkata, kadarnya tidak membebankan pengguna. Tidak pasti apakah yang
dimaksudkan tidak membebankan. Sebenarnya kenaikan sepuluh sen pun akan
membebankan pengguna. Lihat sahaja apabila kerajaan menaikkan harga gula
berikutan rasionalisasi subsidi. Banyak rungutan didengar. Begitu juga cadangan
menaikkan kadar tol, tarif elektrik dan pelbagai lagi yang mendapat bantahan
dan reaksi negatif. Mungkin yang kurang didengar kritikan hebat apabila harga
rokok dinaikkan.
Berapa pun kenaikannya diharapkan kadar tambang teksi, LRT,
bas sama ada bas ekspres atau bas sekolah tidaklah seperti kenaikan gaji
'Kabinet Selangor' yang bukan sekadar 10 sen tetapi antara 106 hingga 373.3
peratus. Kenaikan biarlah berpada. Berkaitan cadangan menaikkan tambang LRT,
tindakan itu bakal membebankan pengguna. Ketika kerajaan menggesa rakyat
menggunakan pengangkutan awam, pengguna 'dijerat' dengan kadar tambang yang
terus meningkat. Harus diingat purata pendapatan penduduk bandar masih rendah.
Janganlah menjadikan peningkatan gaji kakitangan awam sebagai ukuran bagi
membolehkan keperluan lain ditingkatkan kerana ianya bukan petunjuk jelas
pendapatan purata rakyat. SPAD seharusnya membuat kajian latar belakang
pengguna yang rata-ratanya merupakan golongan pekerja kelas sederhana dan
rendah.
Kita tidak menolak keperluan kenaikan tambang terhadap
pengangkutan awam. Mustahil harga yang ada pada hari ini akan kekal sampai
bila-bila. Samalah seperti harga gula, rokok, kenaikan gaji dan sebagainya yang
terus berubah. Cuma SPAD perlu melihat mutu perkhidmatan serta keselesaan
kepada pengguna sebelum melakukan kenaikan tambang bagi pengangkutan awam ini.
Kerajaan juga perlu menjelaskan rasional terhadap peningkatan pelbagai kos yg
dilihat seperti sudah dirancang menjelang tahun 2014 yang bakal tiba lebih
kurang seminggu sahaja lagi.
Sumber:http://ww1.utusan.com.my/
No comments:
Post a Comment