Tuesday 2 June 2015

LANGKAH UNTUK MENGURANGKAN MASALAH PENGANGKUTAN AWAM

 ->Kuat kuasa undang-undang.  Melalui temubual yang saya lakukan, tindakan tegas perlu dilakukan untuk mengatasi masalah pencemaran bunyi dan udara ini. Aduan atau laporan perlu dibuat di Jabatan Alam Sekitar atau Jabatan Pengangkutan Awam  perlu dilakukan.  Jabatan ini akan membuat rondaan dan menahan pengangkutan awam yang bermasalah dan mendenda  dengan  denda yang setimpal.

-> Penggunaan petrol tanpa plumbum Melalui pemerhatian saya,  pengeluran asap yang berlebihan dari bas-bas awam ini boleh dikurangkan dengan penggunaan petrol tanpa plumbum. Penggunaan petrol ini walaupun agak mahal tetapi boleh mengurangkan pengeluran karbon monoksida  dan seterusnya mencemarkan udara.

 -> Pendidikan alam sekitar  Melalui temubual juga, saya dapati  pemandu-pemandu bas dan teksi ini perlu diberi pendidikan alam sekitar yang sewajarnya. Pendidikan ini boleh dijalankan oleh Majlis Pembandaran Johor Bahru atau oleh  Persatuan Teksi-teksi Sewa masing-msaing. Ini akan menyedarkan  mengenai sikap bertanggungjawab dalam menjaga alam sekitar.

Sumber:http://smktd2geografi.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment