Kemalangan dan kematian di jalan raya sudah menjadi masalah
negara yang menghantui kita setiap hari. Kemalangan jalan raya banyak berlaku
pada musim perayaan khususnya bukan sahaja membawa kerugian kepada keluarga
mangsa, tetapi kerugian modal insan yang besar kepada negara Setiap nyawa yang
hilang akibat kemalangan jalan raya merupakan kerugian kepada negara kerana
banyak wang dan perbelanjaan telah dikeluarkan ke atas mereka bagi tujuan
persekolahan, peperiksaan, serta latihan pekerjaan dan akhirnya tidak dapat
memberi sumbangan kepada negara akibat terlibat dalam kemalangan.
Sebenarnya pelbagai program telah dilaksanakan oleh pihak
kerajaan dalam usaha untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya khususnya
pada musim perayaan. Ops Pacak, Ops Sikap, Ops Statik, penggunaan helikopter
untuk memantau pergerakan kenderaan, pengedaran poster, kempen kesedaran
serta penguatkuasaan dilakukan dan
merupakan metodologi yang digunakan oleh
pihak kerajaan untuk memastikan rakyat
Malaysia sentiasa selamat ketika berada di jalan raya. Ops Sikap yang telah
diadakan sejak beberapa tahun kebelakangan ini adalah lebih bertumpu kepada
sikap pengguna jalan raya yang menjadi faktor kemalangan dan peningkatan kadar
kematian di jalan raya terutamanya pada musim perayaan. Namun, apa yang dilihat
masih banyak jumlah kemalangan dicatatkan dan nahas jalan raya kini menjadi ancaman
nombor satu di Malaysia yang semakin kritikal lebih-lebih lagi dengan
penambahan jumlah kenderaan setiap tahun. Angka kematian bukan sahaja tidak
pernah menurun malah pemandu-pemandu semakin rakus menjadikan jalan raya
sebagai tempat untuk berlumba, selain mengambil kesempatan menguji kemampuan
kenderaan masing-masingmemecut.
Usaha untuk menjadikan kemalangan jalan raya sifar bukanlah impian pihak kerajaan semata-mata
tetapi setiap rakyat negara ini juga perlu menunjukkan usaha untuk mengurangkan
berlakunya kemalangan disebabkan kecuaian. Memang Ops Sikap itu membantu kerana
tanpa Ops Sikap, kita tidak dapat bayangkan betapa banyak lagi yang akan mati
di atas jalan raya. Persoalannya takkan sehingga kita terpaksa mengharapkan Ops
Sikap sepanjang tahun, tetapi pemandu itu sendiri tidak mahu mengubah sikap
mereka sendiri. Slogan "Anda Mampu Mengubahnya" memang tepat sebagai
peringatan kepada semua pengguna jalan raya.
Menurut Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha,
situasi itu cukup sedih dan mengecewakan. Keadaan ini kerana setiap tahun
kerajaan telah membelanjakan RM9 bilion untuk pelbagai kempen keselamatan. Kerugian yang dialami akibat kemalangan amat
tinggi sekali. Kita dapati tiap-tiap tahun kerugian sampai RM9 billion meliputi
kes insurans, kehilangan harta benda, dan lebih penting kehilangan kebolehan
untuk cari pendapatan di masa hadapan.
Peringatan "Berhati-hati di Jalan Raya", "Patuhi Had
Laju", "Kelajuan Membunuh", dan slogan "Pandu, Tunggang dan
Jalan Dengan Selamat" serta "Anda Mampu Mengubahnya" menyegarkan
kembali ingatan pengguna jalan raya agar berhati-hati semasa berada di atas
jalan raya. Namun realitinya, pengguna jalan raya di Malaysia masih lagi cuai,
lalai dan lupa walau diberikan dengan pelbagai peringatan serta slogan di sepanjang
jalan raya.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 31
Ogos yang lalu turut melahirkan rasa sedih dengan peningkatan jumlah kemalangan
di jalan raya pada musim perayaan ini.
Peningkatan yang berlaku terutama
sekali di jalan negeri dan bandaran tidak sepatutnya berlaku kerana pelbagai
kempen diadakan bagi memberi kesedaran kepada orang ramai, sehingga Jabatan
Keselamatan Jalan Raya ditubuhkan bagi menangani perkara itu. Jumlah kes
kemalangan jalan raya terutamanya yang melibatkan motosikal membimbangkan
kerajaan.
Kerajaan akan terus meneliti langkah terbaik bagi
mengurangkan kadar kemalangan di negara ini dan meskipun langkah memperketatkan
peraturan mungkin menerima bantahan banyak pihak. Pengguna jalan raya, kata
beliau boleh menyalahkan jalan yang berlubang atau sempit sebagai punca
kemalangan namun ia boleh dielakkan jika mereka berhati-hati dan tidak memandu
laju. Justeru, Muhyiddin menasihati pengguna jalan raya agar lebih
bertanggungjawab, menghargai nyawa, menghormati satu sama lain dan ingat kepada
orang yang disayangi ketika memandu
Pendidikan Keselamatan jalan raya (PPK1R) dapat membantu
memberi kesedaran dan panda arah menjadi
pemandu yang berhemah di peringkat yang lebih awal lagi berkesan mengurangkan
kadar kemalangan jalan raya. Berdasarkan itu, cawangan trafik Polis Diraja
Malaysia (PDRM) memanjangkan idea pembinaannya yang dicetuskan Perdana Menteri
dan diluluskan Kabinet ke jalan Persekutuan berdasarkan statistik kadar
kemalangan yang agak tinggi di situ. Tidak dinafikan bahawa setiap kali Ops
Sikap diadakan, tumpuan yang lebih diberikan kepada penunggang dan pembonceng
motosikal kerana peratus kemalanganya sangat tinggi, iaitu sebanyak 60 peratus
daripada keseluruhan jumlah kes kemalangan yang direkodkan. Lantaran itu, pihak
kerajaan akan membina lorong khas motosikal dijalan-jalan Persekutuan di
seluruh negara termasuk di Sabah dan Sarawak bagi mengurangkan kadar kemalangan
jalan raya yang banyak melibatkan penunggang dan pembonceng motosikal.
Perangkaan nahas jalan raya pada tahun lepas menunjukkan
sebanyak 3,693 penunggang dan pembonceng motosikal meninggal dunia dengan
jumlah kes kematian paling tinggi berlaku di jalan-jalan Persekutuan, iaitu
sebanyak 1,316 kes. Kerajaan yakin dengan adanya lorong khas itu dapat
mengurangkan kadar nahas di negara ini khususnya kes-kes kemalangan maut.
Statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan kemalangan terus meningkat
setiap tahun dan pada musim perayaan tahun ini sahaja mencatatkan jumlah
kemalangan adalah sebanyak 1609 kes kemalangan dan merupakan jumlah kemalangan
yang paling tinggi dicatatkan sejak
beberapa tahun yang lalu. Manakala
keseluruhan jumlah kemalangan menurut statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM)
menunjukkan kemalangan terus meningkat. Pada 2010 sebanyak 414,421 kemalangan
direkodkan berbanding 397,330 kemalangan pada 2009.
Selain usaha yang dilakukan pihak kerajaan mengekang
kemalangan jalan raya, langkah yang paling tepat untuk dilaksanakan ialah
melalui pendidikan mengenai kesedaran keselamatan. Kempen atau ops yang
dilancarkan setakat ini bukan tidak berkesan tetapi, pemandu di Malaysia ini
perlu diberikan pendidikan mengenai sikap dan tanggungjawab semasa memandu di
jalan raya. Melalui pendidikan ini, sikap pemandu di Malaysia ini akan dapat untuk diterapkan dengan
nilai-nilai baik seperti menghormati pemandu lain dan bersikap sabar semasa
memandu. Program Pendidikan Keselamatan Jalan Raya (PPKJR) yang telah
diperkenalkan di 7,601 sekolah rendah terpilih akan dapat membantu memberi
kesedaran dan pandu arah untuk menjadi pemandu yang berhemah di peringkat yang
lebih awal lagi. Begitu juga dengan terlaksananya program keselamatan jalan
raya melalui komuniti yang membabitkan majikan, pemimpin, ahli politik, ketua
agama, pendidik, badan profesional, sukarelawan dan belia juga diharapkan akan
menjadi pemangkin bagi merealisasikan hasrat murni kerajaan dan seluruh
warganegara.
Keselamatan kereta juga merupakan salah satu faktor yang
turut menyumbang kepada berlakunya kemalangan. Justeru itu, setiap pemandu
harus mengetahui serba sedikit mengenai komponen alat ganti kenderaan. Keadaan ini penting supaya mereka tidak
menjadi mangsa penipuan terhadap barangan tiruan yang digunakan dalam
penggantian spare part kenderaan mereka.
Selain itu, penyelenggaraan juga perlu di lakukan mengikut piawaian dan jangka
masa yang telah ditetapkan supaya kenderaan sentiasa berada dalam keadaan yang
baik untuk pemanduan yang lancar dan selamat ke destinasi.
Analisis dalam beberapa Ops Sikap sebelum ini mendapati,
sikap pemandu yang tidak mematuhi undang-undang jalan raya dan tidak
mempedulikan kenderaan lain menjadi punca berlakunya peningkatan kemalangan.
Dengan kata lain, pemandu secara umumnya hanya mematuhi peraturan atau bersikap
hipokrit apabila melihat polis dan bukan
kerana sikap untuk keselamatan jalan raya. Peraturan jalan raya sepatutnya
dipatuhi atas dasar sedar tentang kebaikannya dan bukan takut untuk di saman
pihak berkuasa. Sebenarnya, kesediaan untuk mematuhi peraturan dan arahan tidak memerlukan kita berpendidikan
tinggi dan tidak pula perlu menjatuhkan apa-apa juga nilai baik yang ada dalam
diri kita. Kempen Keselamatan Jalan Raya bukanlah untuk menyusahkan, tetapi
memberi kebaikan kepada pengguna. Segala
peraturan jalan raya, serta papan-papan tanda amaran adalah sebagai panduan
bagi memelihara keselamatan jalan raya untuk semua pengguna jalan raya.
Antara punca yang menyebabkan berlakunya kemalangan jalan
raya adalah kecuaian pemandu kenderaan itu sendiri. Ramai pemandu yang memandu
dalam keadaan mengantuk. Biasanya keadaan mengantuk ini berlaku ketika tengah
hari dan sebelah malam. Mereka yang memandu dalam keadaan mengantuk besar
kemungkinan terlelap seketika semasa memandu. Seterusnya mengakibatkan
kenderaan mereka terbabas ataupun melanggar kenderaan lain pada arah yang
bertentangan.
Selain itu punca lain adalah kenderaan yang kurang sempurna
sifatnya. Sebelum memandu kenderaan, kita seharusnya memeriksa kenderaan kita supaya selamat untuk
dipandu. Contohnya, keadaan minyak hitam, brek, bateri, air, dan lampu berada
dalam keadaan baik. Terdapat pemandu yang tidak menghiraukan keadaan ini.
Mereka mengabaikan kesempurnaan kereta mereka. Contohnya, mereka tidak
mengganti tayar yang haus. Apabila tayar kereta
sudah haus, sudah tentu daya cengkaman kenderaan itu akan berkurangan.
Hal ini lebih membahayakan ketika hujan kerana sewaktu hujan, cengkaman tayar
di permukaan jalan raya semakin berkurangan. Jelas di sini, tayar yang haus
boleh menyebabkan berlakunya kemalangan jalan raya.
Antara langkah lain yang boleh dilakukan untuk mengurangkan
kadar kemalangan jalan raya telah dilakukan oleh PDRM
iaitu meminta supaya Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menghidupkan
kembali kaedah pemberian mata "demerit" kepada pesalah jalan raya
bagi membendung jumlah kemalangan maut yang semakin serius sehingga mencecah
6,000 kematian setiap tahun dan mengakibatkan negara kerugian kira-kira RM9
bilion setiap tahun. Sistem pemberian mata demerit bagi setiap kesalahan jalan
raya yang dilakukan oleh pemandu dilihat terbukti mampu mengurangkan jumlah
kemalangan jalan raya. Melalui kaedah yang diperkenalkan di bawah Sistem
Keselamatan Jalan Raya (KEJARA) pada 1997 itu, rekod pesalah diwujudkan melalui
notis saman berkaitan dengan kesalahan terjadual dan mata 'demerit' akan
dikira. Selagi JPJ tidak menghidupkan semula sistem itu, pihaknya tidak dapat
menguatkuasakan penggunaan kaedah berkenaan yang dilihat sebagai kaedah terbaik
menangani masalah peningkatan kemalangan jalan raya. Menurutnya di Paris,
jumlah kematian akibat kemalangan hanya 50 orang setahun dan hal ini amat
memeranjatkan, serta terbukti sistem demerit berkesan dalam mengurangkan
jumlah kemalanganjalanrayapadamusimperayaan.
Pemasangan Kamera Sistem Penguatkuasaan Autotmatik (AES)
yang antaranya berfungsi sebagai perangkap had laju dan merakam pelbagai
kesalahan trafik akan dipasang di sepanjang Lebuh Raya Utara Selatan dan
sekitar Kuala Lumpur, serta Shah Alam. Pemasangan kamera itu yang akan dilaksanakan
dalam tiga fasa sehingga 2010. Di bawah fasa pertama dan kedua, Unit Kamera
Pengawasan Bergerak telah diwujudkan untuk memantau pemandu dan pengguna jalan
raya yang memandu dengan laju dan tidak mematuhi lampu isyarat. Di bawah fasa
ketiga, kamera pengawasan akan mengawasi aspek kesalahan lalu limas yang lain
seperti memotong di garisan berkembar dan menggunakan lorong kecemasan.
Pemasangan sistem yang dilaksanakan oleh JPJ itu bertujuan memastikan pengguna
jalan raya sentiasa mematuhi undang-undang lalu lintas dan sebagai bukti
pendakwaan. Melalui AES, kamera mengawasi setiap pergerakan kenderaan dan
mencatat kelajuan dan maklumat itu dihubungkan ke pusat kawalan untuk mengenal
pasti kenderaan yang melakukan kesalahan lain lintas. Anggota JPJ yang bertugas
di pusat kawalan itu nanti akan memproses gambar yang diterima itu bagi
mengenal pasti identiti dan alamat pemandu. Sistem itu terbukti berkesan dalam
mendisiplinkan pemandu dan pengguna jalan raya, sekali gus mengurangkan
kemalangan jalan raya Negara-negara seperti Australia, Amerika Syarikat,
Eropah, China, dan Korea Selatan telah lama menggunakan Sistem ini dalam usaha
mendisiplinkan pemandu dan pengguna.
Selain itu, pihak polis trafik juga telah memasang kamera
perangkap kelajuan di tempat-tempat yang strategik iaitu kawasan yang biasanya
dipandu laju oleh pemilik kenderaan. Jika mereka memandu dengan kelajuan
melebihi 110 km sejam, justeru kamera perangkap kelajuan ini akan merakam
gambar kereta dan pemandunya. Selepas disemak, dan didapati mereka telah
melanggar had kelajuan yang dibenarkan, pihak polis trafik akan menghantar
surat saman kepada pemiliknya. Cara ini telah dapat mengurangkan kadar
kemalangan jalan raya terutama di Lebuh Raya Utara-Selatan.
Secara konklusinya, pihak polis atau penguat kuasa telah
berusaha sedaya-upaya untuk mengekang kemalangan daripada terus bertambah.
Namun, soal keselamatan di jalan raya adalah menjadi tanggungjawab setiap
individu sebagai pengguna jalan raya dan bukannya tanggungjawab pihak berkuasa
atau kerajaan semata-mata. Pengguna perlu menganggap sasaran menurunkan
statistik kemalangan jalan raya ke peringkat sifar merupakan satu tuntutan
sosial. Usaha mensifarkan nahas jalan raya tidak kira sama ada sempena perayaan
mahupun di luar musim perayaan bukanlah suatu perkara yang mustahil. Oleh
demikian, setiap pengguna jalan raya haruslah mempunyai komitmen yang tinggi
semasa menggunakan jalan raya supaya menjaga sikap dan tanggungjawab untuk
pemanduan yang berhemah dan menjamin keselamatan diri dan pengguna jalan raya
yang lain.
Sumber:http://pmr.penerangan.gov.my/
No comments:
Post a Comment