SISTEM “MASS RAPID TRANSIT”
Lembah Klang (KVMRT)
KVMRT merupakan sistem rel kawasan Lembah Klang yang
direka untuk menghasilkan rangkaian pengangkutan rel
yang cekap dan mempertingkat pilihan pengangkutan awam
yang sedia ada. Direka sebagai Pojek Permulaan (EPP)
di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) negara,
KVMRT bertujuan menggalakkan lagi penggunaan
pengangkutan awam dan meringankan kesesakan jalan raya
di Lembah Klang.
Skim akhir kereta api Landasan Sungai Buloh – Kajang (SBK)
yang diluluskan pada Jun 2011 dan pembinaan landasan
tersebut telah dilancarkan secara rasmi pada 8 Julai 2011
oleh YAB Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak, Perdana
Menteri Malaysia. Pembinaan telah bermula di jajaran SBK,
dengan fasa pertama (Sungai Buloh – Semantan) dijangka
siap menjelang akhir tahun 2016, dan jajaran SBK yang
selebihnya menjelang Julai 2017.
Projek KVMRT dikenal pasti sebagai Projek Permulaan
(EPP) #4 dalam Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA)
bagi Greater KL/Lembah Klang (GKL/KV). Petunjuk Prestasi
Utama (KPI) ditetapkan dalam jawatankuasa Pemandu
Greater KL/Lembah Klang (GKLKV SC).
PENJAJARAN SEMULA
STESEN BANDAR KAJANG
Pemilik Projek Jajaran SBK KVMRT telah mencadangkan
kepada S.P.A.D. agar penjajaran dan lokasi stesen Bandar
Kajang dialihkan pada tahun 2011. YAB Perdana Menteri
telah memberikan kelulusan bersyarat kepada Skim
Kereta Api Tambahan yang memperincikan penjajaran
semula stesen Bandar Kajang. Kelulusan bersyarat ini
mengkehendaki paparan umum penjajaran semula diadakan,
yang seterusnya dilaksanakan antara 3 Oktober 2011 hingga
2 Januari 2012. YAB Perdana Menteri telah meluluskan Skim
Kereta Api Tambahan Akhir bagi penjajaran semula stesen
Bandar Kajang pada 21 Februari 2012.
PEMINDAHAN PEMILIKAN
Pemilikan Projek SBK KVMRT telah dipindahkan kepada
Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp)
daripada Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana)
pada 14 Mac 2012 susulan kelulusan oleh YAB Perdana
Menteri. Berikutan pemindahan pemilikan, MRT Corp telah
mengambil alih pemilikan, hak dan obligasi berhubung
pelaksanaan Jajaran SBK KVMRT.
Mandat S.P.A.D. adalah untuk memastikan pembangunan
landasan MRT mematuhi Akta Pengangkutan Awam
Darat 2010 dan semua skim dan peraturan kereta api
yang berkenaan. S.P.A.D. juga bertanggungjawab bagi
pembayaran berkaitan pengambilan tanah untuk Jajaran
SBK KVMRT.
sumber: www.spad.gov.my/ms/mengenai-spad/profil
No comments:
Post a Comment