BAS TRANSIT LAJU (BRT)
BRT merupakan sebahagian daripada Rancangan
Transformasi Bas (BTP) negara yang menghendaki
peningkatan sistem bas henti-henti, khususnya berikutan
perubahan keperluan penumpang dan sistem pengangkutan
awam. Di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara
Pengangkutan Awam Bandar (UPT NKRA), satu komponen
Program Transformasi Kerajaan (GTP), perjalanan bas akan
dimodenkan dan diluaskan untuk memperbaik kecekapan
dan kesalinghubungan.
BRT ialah projek utama di bawah pelan ini yang menghasilkan
koridor ekspres—juga dikenali sebagai koridor BRT—yang
memudahkan perjalanan bas di antara destinasi. Dua belas
koridor telah dikenal pasti bagi wilayah Greater KL/Lembah
Klang, dengan koridor BRT yang pertama, laluan Kuala
Lumpur – Klang, yang dilancarkan pada tahun 2012.
Sementara itu, S.P.A.D. terus mengendalikan Tinjauan
Kejuruteraan bagi laluan yang dicadangkan dan sedang
menjalankan kajian tentang laluan alternatif.
Dana Sokongan Sementara Bas Henti-hen (ISBSF)
Kerajaan telah melaksanakan Dana Sokongan Sementara
Bas Henti-henti (ISBSF) untuk memenuhi keperluan
UPT NKRA selepas YAB Perdana Menteri meluahkan
kebimbangan tentang impak terhadap rakyat yang terjejas
susulan kehilangan perkhidmatan bas disebabkan
pengendali membatalkan laluan yang tidak menjana
keuntungan. Inisiatif ini merupakan langkah sementara untuk
memenuhi kekurangan operasi harian bagi pengendali bas
henti-henti yang berkenaan, khususnya di laluan sosial.
Inisiatif ISBSF akan membantu memastikan bas-bas akan
terus menyediakan perkhidmatan di semua laluan, termasuk
di laluan yang tidak menguntungkan. Dana ini akan terus
menggalakkan pengendali bas untuk mengaktifkan
semua laluan yang dihentikan selain mempertingkat kualiti
perkhidmatan dengan menambah kekerapan perjalanan dan
memperbaik keadaan kenderaan secara am.
Dengan peruntukan sebanyak RM400 juta daripada
Kerajaan, S.P.A.D. mula mengagihkan dana pada 3 Januari
2012. Pengendali bas henti-henti yang layak menerima
bantuan ISBSF boleh membuat permohonan kepada
S.P.A.D. untuk mendapatkan dana. Sepanjang tahun 2012,
S.P.A.D. mengadakan 13 sesi taklimat bersama pengendali
bas di seluruh negara mengenai inisiatif ISBSF di samping
menggalakkan pengendali bas untuk memohon bantuan
pembiayaan.
Sejumlah 75 pengendali bas di Semenanjung Malaysia
dan 23 pengendali bas di Malaysia Timur
BAS BANDAR GO-KL – PERKHIDMATAN BAS PERCUMA
YANG PERTAMA DI MALAYSIA
Bas bandar GO-KL merupakan perkhidmatan bas percuma
yang beroperasi dalam lingkungan Daerah Perniagaan
Pusat (CBD) Kuala Lumpur. Hasil idea YAB Perdana Menteri,
GO-KL juga merupakan sebahagian Pelan Transformasi
Kerajaan untuk memperbaik pengangkutan awam dan
meningkatkan bilangan penumpang.
GO-KL dilancarkan pada 31 Ogos 2012 untuk membantu
memperbaik mobiliti di kawasan CBD dengan menyediakan
akses pengangkutan awam yang lebih mudah. Inisiatif
ini turut menyasarkan peningkatan pelancongan di pusat
bandar dengan menyediakan akses mudah ke tempattempat
menarik selain membantu meringankan kesesakan
lalu lintas, khususnya semasa waktu puncak, dengan
mengurangkan keperluan kepada kenderaan persendirian
di CBD. Pada masa ini, GO-KL mengendalikan dua laluan:
Laluan
Hijau dan Laluan Ungu. Kedua-dua laluan ini telah dikenal
pasti sebagai kawasan tumpuan dengan kesalinghubungan
kepada mod pengangkutan lain untuk perjalanan yang lancar.
Laluan Hijau beroperasi dari KLCC ke Bukit Bintang (7.4km),
manakala Laluan Ungu beroperasi dari Hab Pasar Seni ke
Bukit Bintang (6.5km).
GO-KL menyediakan beberapa ciri perkhidmatan termasuk
perkhidmatan di setiap hentian pada setiap lima minit,
laluan bas khusus (untuk laluan tertentu) dan Wi-Fi percuma
untuk penumpang..
sumber:http://www.spad.gov.my/sites/default/files/s.p.a.d.laporantahunan2012.pdf
No comments:
Post a Comment