KUALA LUMPUR (Bernama) -- Meskipun sudah banyak lebuh raya
dibina dan laluan ekspres masih giat dibina di pusat-pusat bandar, namun
kesesakan lalulintas masih berlaku dan malah keadaannya semakin teruk.
Nampaknya, orang ramai masih lebih memilih memandu sendiri
walaupun harga petrol dan kadar tol dinaikkan hingga menjejaskan operasi pengangkutan
awam.
Menurut Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), hanya 20
peratus penduduk bandar menggunakan pengangkutan awam. Jika ini berterusan,
usaha kerajaan untuk mengurangkan pelepasan karbon, seperti yang diperjuangkan
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menerusi inisiatif Sains Untuk
Tindakan (S2A), pastinya gagal dicapai.
Mengapa ini terjadi? Mengapakah masih ramai tidak mahu
menaiki pengangkutan awam seperti bas, LRT, tren dan teksi, walaupun pilihan
itu ternyata lebih murah dan mereka tidak perlu pening kepala memandu dalam
kesesakan lalulintas?
MAKLUMBALAS LAMAN SOSIAL
Bagi menjawab persoalan ini penulis bertanya kepada
rakan-rakan di laman web sosial.
Antara maklumbalas yang diterima ialah daripada 'Irina Muis'
yang mengaku dirinya sebagai pengguna pengangkutan awam tegar selama
bertahun-tahun.
"Sebab susah, sesak, lama tunggu, penat, takut, kalau
pakai pengangkutan awam. Tambahan pula susah nak dapat tempat duduk. Kalau naik
kereta sendiri tak terikat masa 'schedule'. Kalau 'jam' pun dalam kereta,
selesa", menurut beliau.
Keselamatan kereta dan keperluan keluarga pula menjadi
keutamaan bagi 'Jaja Karim' dengan menyatakan bahawa, "sebab nak naik LRT
kena parking berdekatan stesen LRT tapi takut kereta kena pecah atau curi. Kena
ambil anak pula lepas kerja, 'Rushing' sangat".
"Mhh Meow" turut berkongsi pendapat yang berbunyi
sedikit keras.
Katanya, "pengangkutan awam tak cekap. Kalau naik bas,
nak kena naik teksi bagailah pula, kalau tak, tak sampai. Kalau naik teksi
insya Allah sampai terus, tapi lelaki pun takut balik tengah malam, apa lagi
perempuan dengan risiko kena rogol, bunuh, sebab niat orang yang pandu kita tak
tahu".
Menerusi komen-komen yang diterima, penulis menggariskan
senarai berikut iaitu; keselesaan; lokasi; keanjalan masa; keperluan; dan
keselamatan, sebagai sebab utama mengapa ramai yang tidak mahu mengguna khidmat
pengangkutan awam.
SERIK BERHIMPIT
Berbual dengan penjawat awam Noraini (bukan nama sebenar),
30, beliau berkata pengalaman berulang-alik dengan bas hampir setiap hari
semasa belajar di universiti 10 tahun lepas menyebabkan beliau sudah serik
menaiki pengangkutan awam.
"Bayangkan berhimpit-himpit dalam bas, kena berdiri
pula dari 'Bus Stand Klang' ke Shah Alam. Perjalanan selalunya satu jam lebih
sebab 'jam' di Federal Highway. Nak naik komuter, stesen jauh dari kampus, kena
ambil teksi pula. Teksi tahu sajalah, ada yang tak jujur, caj mahal tak pakai
meter", cerita beliau kepada penulis.
Noraini kini selesa memandu Viva kesayangannya ke mana-mana
meskipun terpaksa menempuh kesesakan.
KESELAMATAN
Bagaimanapun punca utama mengapa ramai tidak mahu menaiki
pengangkutan awam ialah faktor keselamatan. Hal ini berkait pula dengan faktor
lokasi yang kurang sesuai.
Contohnya, stesen komuter atau perhentian bas yang sunyi
kerana terletak agak jauh dari pusat aktiviti orang ramai.
Penulis tidak perlu pergi jauh untuk mencari mangsa jenayah
akibat menggunakan pengangkutan awam. Rakan sekerja S. Kisho Kumari, 29,
sendiri pernah diragut dua kali sepanjang dua tahun pertama beliau bekerja di
Bernama.
"Apa sekalipun, pengangkutan awam tidak akan membawa
anda sehingga ke depan pintu masuk. Anda masih perlu berjalan lagi untuk sampai
ke destinasi", kata gadis dari Tapah ini.
Pertama kali disamun beliau kehilangan telefon dan wang
tunai. Pada ketika itu beliau berjalan kaki seorang diri dari perhentian bas ke
rumah selepas pulang dari kerja pada pukul 7.00 malam.
"Ambil masa kira-kira 10 minit berjalan untuk sampai ke
rumah. Bas hanya berhenti di jalan utama. Pada masa itu saya memang tiada
pilihan terpaksa jalan kaki seorang diri", ceritanya.
Kali kedua diragut selepas turun dari bas untuk ke pejabat.
Kali ini rantai beliau pula menjadi sasaran peragut motorsikal. Meskipun cubaan
ragut itu gagal, peristiwa itu masih berbekas di ingatannya sehingga
menyebabkan beliau agak fobia untuk menaiki bas.
"Bayangkan ketika itu ramai orang di sekeliling tapi
mereka (penjenayah) masih berani, apatah lagi kalau berjalan seorang diri.
Mengguna pengangkutan awam memang boleh banyak berjimat, tetapi tiada
keselamatan. Kena sentiasa berhati-hati", katanya.
Beliau kini mengguna kereta dan cuma sesekali sahaja menaiki
pengangkutan awam. Walaupun pernah terdetik untuk kembali mengguna pengangkutan
awam berikutan kos petrol yang semakin tinggi, Kisho memilih untuk menyerap kos
tersebut bagi menikmati keanjalan masa dan yang paling penting keselamatannya
lebih terjamin.
CABARAN BAGI SPAD
Noraini dan Kisho, yang boleh dikelaskan sebagai golongan
berpendapatan sederhana, mungkin masih mampu untuk menampung kos kenaikan harga
petrol. Bagi mereka biarlah penat sedikit menempuh kesesakan asalkan selesa dan
selamat dalam kereta sendiri.
Namun, bagaimana pula nasib mereka yang tidak mempunyai
pilihan, yang terpaksa juga mengguna pengangkutan awam? Kumpulan masyarakat ini
terpaksa merelakan ketidakselesaan dan dihantui pula dengan serangan
penjenayah.
Inilah yang menjadi cabaran bagi SPAD, iaitu membangunkan
satu sistem pengangkutan awam di negara ini yang bersepadu, cekap dan selamat.
Badan itu, yang ditubuhkan pada 2010, mewujudkan pelan
'Pembangunan Berorientasikan Pengangkutan', yang dikenalpasti sebagai satu
daripada pelan tindakan utama dalam Pelan Induk Pengangkutan Awam Darat
Kebangsaan.
Menurut Timbalan Pengurus Besar Bahagian Dasar, Perancangan
dan Penyelidikan SPAD Nor Fanim Mohd Amin, proses menambah baik sistem
pengangkutan awam sedia ada di Malaysia ke tahap yang cemerlang seperti di Hong
Kong, akan mengambil masa yang lama dan beliau sendiri tidak berani untuk
menyatakan satu jangka masa tertentu.
Bagaimanapun, SPAD menetapkan sasaran 40 peratus penduduk
bandar akan mengguna pengangkutan awam menjelang 2030 berbanding 20 peratus
pada masa kini, katanya kepada pemberita pada siri syarahan 'Veritas'
Metropolis' TOD Development for Kuala Lumpur' baru-baru ini.
Badan itu menggalas tugas berat mengkoordinasikan
agensi-agensi berkaitan pengangkutan darat termasuk kerajaan tempatan dan
syarikat pemaju bagi mencapai matlamat itu.
Dari segi dasar, suruhanjaya berkenaan mengenalpasti lima
imperatif strategik untuk membantu mencapai sasaran berkenaan dan satu daripada
yang menjadi keutamaan ialah meningkatkan tahap keselamatan pengangkutan awam.
Imperatif lain termasuk meningkatkan sambungan pengangkutan
awam bagi penduduk bandar dan akses ke kawasan luar bandar; memastikan
perkhidmatan pengangkutan awam pada kos berpatutan; mengukuhkan
peringkat-peringkat perkhidmatan; dan mengurangkan kesesakan dan pencemaran.
sumber:http://kpdnkk.bernama.com/featuresBm.php?id=1079361
No comments:
Post a Comment