Pengangkutan awam khususnya pengangkutan bas merupakan mod
pengangkutan yangpaling popular di kebanyakan bandar di Malaysia amnya dan
Johor bahru khususnya. Ini kerana pergerakkan penduduk yang besar dari kawasan
kediaman di pinggir bandar kepusat-pusat pekerjaan dan aktiviti dalam bandar
menjadikan perkhidmatan bas sangat penting. Walau bagaimanapun penawaran
perkhidmatan bas yang sedia ada masih lemah dan mempunyai mutu perkhidmatan
yang rendah terutama dari segi kekerapan perkhidmatan, keselesaan dan keadaan
fizikal bas itusendiri yang mempengaruhi mutu perkhidmatan bas. Namun begitu
tidak dinafikan bahawa kegagalan dari segi ketiadaan koordinasi dalam
organisasi pengangkutan awam sama ada peringkat strategik dan tempatan serta
pengusaha bas menyebabkan mutu perkhimatan bas menurun. Walaupun mutu
perkhidmatan bas masih rendah tetapi kadar permintaannya terus meningkat dari
setahun ke setahun. Iniberdasarkan faktor muatan penumpang dan trend permintaan
semasa. Namun begitu penawaran perkhidmatan tersebut hanyalah terdiri dari
mereka-mereka yang berpendapatan rendah dan tidak mampu untuk memiliki
kenderaan sendiri. Faktor utama yang menyebabkan sambutan orang ramai terhadap
perkhidmatan bas dingin adalah disebabkan oleh faktor keadaan perkhidmatan bas
itu sendiri. Ini kerana kebanyakan penawaran yang dibuat kurang mengambilkira
persepsi pengguna terhadap bentuk-bentuk perkhidmatan yang di ingini oleh
mereka. Berdasarkan hasil kajian dengan mengambil kira persepsi pengguna,
kelemahan-kelemahan perkhidmatan bas semasa adalah disebabkan oleh beberapa
faktor seperti keadaan bas kotor, keadaan dalam bas sesak, keadaan dalam bas
bising, tempat duduk tidak selesa, kekerapan bas yang rendah, kurangnya
mengambil kira ciri-ciri keselamatan kepada pengguna, tahap kebolehsampaian
yangrendah dan lain-lain faktor yang secara tidak langsung menjejaskan mutu
perkhidmatan bas. Walau bagaimanapun kelemahan-kelemahan ini akan dapat diatasi
sekiranya pihak yang terlibat dapat mewujudkan satu koordinasi dan memerlukan
perubahan dari segi bentuk perkhidmatan bas supaya bersesuaian dengan keinginan
pengguna seperti perubahan dari segi jenis bas, rekabentuk bas,keadaan tempat
duduk, kecekapan perkhidmatan dan lain-lain. Oleh itu cadangan dari pengguna,
pengusaha dan agensi-agensi perlu diambilkira dan disesuaikan dengan kawasan
kajian supaya ianya dapat memberi keuntungan bersama. Berdasarkan kesesuaian
bentuk perkhidmatan bas di kawasan kajian, beberapa cadangan telah dikemukakan
seperti meningkatkan tahap kekerapan perkhidmatan bas, meningkatkan tahap
keselesaan pengguna bas dan memperbaiki keadaan fizikal bas. Selain daripada
itu bagi memastikan perkhidmatan dan pentadbiran menjadi semakin cekap, satu
badankloordinasi untuk pengangkutan awam diwujudkan. cadangan-cadangan ini
merupakan cadangan dalam bentuk jangka pendek dan jangka panjang. Walau
bagaimanapun cadangan-cadangan yang dikemukakan di atas perlu dilakukan seiring
dengan polisi-polisi yang telah digariskanoleh pihak Berkuasa Tempatan (MPJB).
Sumber:http://ent.library.utm.my/
No comments:
Post a Comment